Leveranstjänst för premiumrestauranger lanseras i Sverige

Det Berlinbaserade start up-företaget foodora lanseras nu på svensk marknad med uppbackning av Rocket Internet. Tjänsten levererar mat från högkvalitativa premiumrestauranger direkt till kundernas hem eller kontor. I nuläget har foodora signat med över 85 restaurangpartners i Stockholm, bland annat populära El Taco Truck, Taverna Brillo och Broms.

STOCKHOLM, August 17, 2015

Vi tycker att det är en självklarhet att moderna Stockholmare ska kunna äta bra där de är, hemma eller på kontoret. Småbarnsföräldrar, hårt arbetande kontorspersonal, singlar, paret som glömt handla till fredagsmiddagen - ja, i stort sett alla som vill äta god mat var de än befinner sig. Med foodora är det nu möjligt att beställa mat från premiumrestauranger som traditionellt sett inte erbjuder take-away. Jag tror helt enkelt att foodora kommer som en välbehövlig frisk fläkt för alla som uppskattar god mat! Vår målsättning är att foodora ska dominera den svenska marknaden inom kort och vi har höga ambitioner för vilka restauranger vi vill samarbeta med, säger Felipe Gutierrez, VD för foodora Sverige

E-commerce är stort och konsumenterna kan idag köpa allt från sina resor till matkassar online. Nu har turen kommit till restaurangmarknaden. Konsumenterna kan nu beställa Stockholms bästa restaurangmat online via foodora. För foodoras restaurangpartners innebär samarbetet en helt ny grad av service för deras kunder, vilket i sin tur ger de en möjlighet till större kundkrets och ökad omsättning.

Så fungerar foodora

www.foodora.se skriver kunderna in deras postnummer och väljer restaurang. Deras utvalda mat levereras sedan till dörren med hjälp av foodoras miljövänliga cykelbud. Kunderna kan välja att betala deras mat online med kreditkort eller PayPal.

Alla leveranser sker via cykel och med hjälp av foodoras egen programvara tar sig cykelbuden den snabbaste vägen genom Stockholms trafik. Den genomsnittliga leveranstiden ligger inom 30 min vilket möjliggör att maten behåller sin kvalitet genom hela leveransen. Till skillnad från andra liknande tjänster har foodora en låg leveransavgift på endast 39 kr.

Om foodora

Den smarta leveranstjänsten foodora grundades i oktober 2014 av Konstantin Mehl (CEO), Emanuel Pallaua (COO), Manuel Thurner (CTO), Stefan Rothlehner (Head of Development) och Sergei Krauze (Head of Algorithm). Start up-företaget gjorde stor succé på hemmaplan vid lansering och började snabbt planera för expandering i Europa med support från den tyska bolagsjätten Rocket Internet som omsatte 104 miljoner euro 2014. En avancerad algoritm används för att hitta den snabbaste leveransvägen för varje separat order. I dagsläget finns foodora i 11 länder, 17 städer och samarbetar med 730 restauranger. Fokuset hos foodora ligger på högkvalitativ mat, trevliga bud och snabba miljövänliga leveranser.

PR kontakter
Om foodora