Startup foodora bezorgt razendsnel eten van je favoriete restaurants op de fiets

Rocket Internet investeert in startup foodora met de ambitie om dé fietsbezorgservice van kwaliteitsrestaurants en hotspots in Europa te worden

Amsterdam, 22 juli, 2015 - foodora, een online fietsbezorgservice voor restaurants en hotspots, is gestart in Nederland. Bijzonder aan het bedrijf is dat ze eten bezorgen van restaurants waar dat eerder niet mogelijk was. De startup speelt in op de groeiende behoefte om thuis en op kantoor lekkere en gezonde gerechten te bestellen. De service groeit hard onder de vleugels van Rocket Internet. foodora is in oktober 2014 opgericht in Duitsland en is inmiddels wereldwijd actief in twaalf landen.

De service is gestart in Amsterdam, maar heeft plannen om spoedig uit te breiden naar andere Nederlandse steden. In Amsterdam zijn al honderd partners aangesloten, waarvan zestig restaurants al operationeel zijn. Denk aan bekende restaurants en concepten zoals SLA, Beter & Leuk Par Hasard, Coffeeconcepts, Supermercado, Jacketz, de Turk, Holy Ravioli, Yoghurt Barn, Wagamama, Geflipt, Friska en Da Portare Via. Deelnemende restaurants kunnen meer klanten bereiken zonder eigen koeriers in dienst te nemen wat leidt tot een hogere omzet.

“foodora brengt vernieuwing in de foodbezorgbranche door eten van je favoriete restaurants en hotspots ook thuis, op kantoor, in het park of zelfs op de boot te bezorgen. We zorgen voor kwaliteit door restaurants te selecteren op hun concept, online waarderingen van gasten, reviews en door onze klanten te vragen naar hun favoriete restaurants en hotspots. Zo maken we lekker en gezond eten voor iedereen overal beschikbaar„ Vincent Hosman, Country Manager van foodora Nederland

"Met onze full-service oplossing kunnen restaurants zich concentreren op het bereiden van heerlijke gerechten. Wij halen de maaltijd op en bezorgen het bij de klant."

"Bij Da Portare Via kregen we vaak de vraag waarom we niet bezorgen. Het maken van een pizza van zeer hoge kwaliteit beheersen we, maar het bezorgen is een ander vak. Met foodora kunnen nog meer Amsterdammers kennismaken met onze lekkere pizza’s”, aldus de manager van Da Portare Via.

Meer dan honderd fietsbezorgers in Amsterdam

Met slechts een paar klikken kunnen klanten via www.foodora.nl eenvoudig gerechten bestellen van de beste restaurants in de stad voor lunch of diner. Ook wordt ontbijt binnenkort thuis geleverd. “Het unieke algoritme verbindt bezorgers, restaurants en klanten, waardoor we binnen specifieke postcodegebieden het eten gemiddeld binnen veertig minuten leveren. Onze service vinden we heel erg belangrijk, daarom besteden wij veel aandacht aan het selecteren en trainen van onze bezorgers”, aldus Hosman. Klanten betalen voor hun maaltijden online met IDEAL, creditcard of Paypal waardoor contant geld overbodig is.

De fietsbezorgservice heeft in Amsterdam al meer dan honderd fietskoeriers die worden ingezet met behulp van de slimme app. Naast de order, het restaurant en de adresgegevens geeft de app ook een routebeschrijving door, zodat dat de bestelling snel geleverd wordt. Het aanbod van de restaurants op de site is afhankelijk van het postcodegebied en daarmee het aantal aangesloten restaurants in de buurt.

Uitbreiding in Europa

De startup kreeg in eigen land veel interesse waardoor de plannen zijn ontstaan om met steun van het Duitse internetplatform Rocket Internet het bedrijf snel uit te breiden. Inmiddels is foodora al actief in twaalf landen waarvan zeventien steden. "De lessen die we leren in Duitsland nemen we mee zodra we starten in andere landen en steden", vertelt Konstantin Mehl, CEO en mede-oprichter van foodora. "We gaan naar de landen en steden waar mensen goed eten waarderen."

Over foodora

De intelligente fietsbezorgservice, foodora, werd in oktober 2014 opgericht door Konstantin Mehl (CEO), Emanuel Pallua (COO), Manuel Thurner (CTO), Stefan Rothlehner (Head of Development) en Sergei Krauze (hoofd van Algorithm). Een speciaal algoritme wordt toegepast om de optimale route voor elke order te identificeren. De focus ligt op goed eten, vriendelijke bezorgers en een snelle levering. foodora is onderdeel van Rocket Internet, die onder andere bedrijven als Helpling, Zalando en HelloFresh op de Nederlandse markt hebben gezet. foodora Nederland is onlangs gestart in Amsterdam, maar breidt binnenkort uit naar andere Nederlandse steden. In Amsterdam zijn er meer dan honderd partnerrestaurants aangesloten, waarvan zestig restaurants operationeel zijn.

Over foodora